By Categories: BlogTags: 0 Comments

Un plan de marketing este cea mai buna solutie pentru momentul in car vrei sa te ocupi de firma ta ca la carte. De cele mai multe ori, vei avea nevoie sa lucrezi cu un specialist in marketing care sa te ajute. Stim ca fiecare firma are un scop final, acela de a atrage cat mai multi clienti si de a vinde cat mai mult. Vei avea nevoie de marketing pentru a face asta cat mai bine si, pentru ca exista foarte multe strategii de marketing va trebui sa le alegi pe cele mai potrivite pentru firma ta. Marketingul este cel care te va ajuta sa ai o buna audienta si sa iti vinzi produsele cat mai bine, dar pentru a atinge aceste obiective, ai envoie de o strategie de marketing optima.  

Tine cont de sfaturile pe care ti le-am pregatit in ghidul nostru 8 motive pentru care ai nevoie de un plan de marketginpentru afacerea ta si vei afla toate informatiile de care ai nevoie, inclusiv cativa pasi pe care sa ii urmezi in crearea planului perfect. Atunci cand esti la inceput de drum, va fi destul de greu sa obtii singur un plan de marketing corect si de aceea, primul pas este sa apelezi la specialisti care sa te ajute sa creezi planul de marketing personalizat pentru tine. Nu toate firmele pot folosi toate metodele de marketing online si de aceea, este ideal sa le alegi pe cele care ti se potrivesc, astfel incat sa nu investesti inutil bugetul de marketing.  

Fiecare firma are un scop final si anume sa atraga mai multi clienti si sa vanda mai mult. Ai nevoie de marketing pentru a face asta cat mai bine si cum exista milioane de strategii si tactici pe care le poti folosi, punctul de plecare ramane asa – toti trebuie sa avem un plan de marketing. Marketingul este cel care te ajuta sa ai o buna audienta si sa iti vinzi produsele cat mai bine iar fara o strategie corecta de marketing este greu sa te afirmi. 

Planul de marketing explicat 

Un plan de marketign este de fapt un blueprint care arata cele mai bune metode pe care le vei implementa pentru a ii face pe cumparatori sa iti achizitioneze produsele si serviciile. Functioneaza ca o harta care trece prin toate strategiile tale de marketing, tacticile de marketing si costurile pentru activitati, specificand in acelasi timp si rezultatele asteptate. Trebuie sa fie suficient de bine detaliat si sa contina toate actiunile pe care o firma mica le poate face pentru a-si atinge scopurile. Poti crea o strategie de marketing pentru o luna, o saptamana sau tot anul. 

Cele 4 scopuri ale planului de marketing 

Fiecare firma are nevoie de un plan de marketing pentru ca: 

  • Coordoneaza oiectivele companiei si scopurile acesteia. 
  • Definesc o piata tinta si iti permit sa segmentezi publicul in functie de nevoile tale. 
  • Definesc mixul de marketing. 
  • Sistematizeaza fiecare activitate pentru fiecare strategie de marketing. 

De ce firmele au nevoie de un plan de marketing? 

Nu conteaza daca conduci o afacere mica sau extinzi una uriasa – trebuie totusi sa creezi un plan de marketing. La urma urmei, vine cu o multime de beneficii precum urmatoarele: 

  1. Te poate ajuta sa iti creezi obiective de afaceri masurabile

Claritatea este foarte importanta atunci cand iti stabilesti obiectivele de afaceri. Este important sa stabilesti obiective specifice si de asemenea este ideal sa nu stabilesti obiective prea mari. Daca nu ai un obiectiv clar, nu poti implementa activitati de marketing care sa te ajute sa atingi ceea ce vrei  sa realizezi. 

Cu un plan de marketing, te poti concentra pe obiective tangibile,  imbunatatindu-ti vanzarile  si performanta afacerii pe tot parcursul anului. 

  1. Un plan ofera coerenta

Indiferent daca ai o echipa mica sau una mare, un plan de marketing te asigura ca vei avea succes. Toata lumea primeste instructiuni exacte despre ce trebuie sa faca pentru a indeplini obiectivele de afaceri ale companiei. Fara o strategie de marketing, planul tau va ajunge fracturat si ineficient. 

De exemplu, unii dintre angajatii tai ar putea lucra pe retelele de socializare, continut online sau marketing prin e-mail, in timp ce cealalta jumatate utilizeaza reclame tiparite si radio.  

  1. Cu un plan de marketing iti poti controla mai usor bugetul

Chiar si o afacere mare trebuie sa lucreze la un buget stabilit. Cu un plan de marketing, poti acorda importanta activitatilor care dau cele mai bune rezultate. Te poate salva de durerea de cap de a crea strategii care nu merita urmate. 

  1. Te ajuta sa oferit servicii mai bune clientilor tai

Importanta unui plan de marketing depaseste domeniul reclamelor. Il poti folosi si ca ghid in relatiile cu clientii tai. Cand intelegi ce trebuie sa faci, te poti adresa mai bine publicului. 

  1. Iti ofera o buna imagine asupra realitatii

Afacerile au adesea mai multe obiective si poti deveni foarte rapid confuz daca nu ai un plan de marketing care sa te ghideze. Acesta serveste ca un punct de referinta care iti reaminteste daca iti vei atinge obiectivele de marketing. Poti sa te asiguri ca strategiile tale sunt aliniate si ca nu se indeparteaza de obiectivele setate inca de la inceput. 

  1. Poate servi ca un excelent motivator pentru echipa ta de marketing

Sa presupunem ca vrei sa iti  incepi afacerea prin comercializarea a zece articole pe zi. Cand angajatii tai cunosc strategiile de marketing exacte pe  care sa le foloseasca  pentru a atinge acest obiectiv, ei pierd mai putin timp in sesiuni de brainstorming si intalniri. Tot ce trebuie sa faca este sa  urmeze planul de marketing si totul va fi asa cum trebuie. 

  1. Un plan este cheia pentru a obtine mai multi investitori

Sa recunoastem: construirea si conducerea unei afaceri implica o investitie considerabila. Daca vrei ca ai tai sa creasca in oameni, produse si venituri, trebuie sa investesti mai mult capital. 

O modalitate de a face acest lucru este de a determina diferite entitati sa investeasca in produsul pe care il comercializezi. Dar nu vei obtine finantarea de care ai nevoie daca nu poti prezenta o strategie de marketing care sa iti contureze directia afacerii. Este extrem de important daca vrei sa-ti ridici compania. 

  1. Te poate face sa gandesti si sa fii mai degraba proactiv decat reactiv

Planificarea iti permite sa intelegi nu doar piata si produsele tinta, ci si procesul prin care poti sa faci legatura intre acestea doua pentru a indeplini nevoile unei afaceri. 

Echipele cu planuri de marketing sunt, de asemenea, mai proactive. Deci, te gandesti la lucruri in avans, mai degraba decat sa te ocupi de ele atunci cand apar. Poti anticipa si rezolva problemele imediat. 

Cum sa creezi un plan simplu dar eficient in 5 pasi? 

Pasul 1: Pregateste toate documentele de care ai nevoie pentru planul tau de marketing 

Probabil ai auzit de zicala „Daca nu reusesti sa planifici, planuiesti sa esuezi”. Acelasi lucru este valabil si pentru crearea unui plan de marketing bun – nu poti veni cu multe idei de marketing promitatoare fara prea multa pregatire. 

 Pentru un proces de planificare fara intreruperi, asigura-te ca ai urmatoarele documente de marketing la indemana: 

  • Cele mai recente rapoarte financiare, inclusiv bugetele de functionare si activitatea de profit si pierdere. 
  • Cifrele de vanzari pe produs pentru cel putin ultimii trei ani. 
  • lista de produse sau servicii noi, precum si clientii tinta. 
  • Diferite documente ale pietei, cum ar fi lista concurentilor, limitele regionale, clientii vizati, canalele de distributie curente, datele demografice si tendintele pietei. 

Pasul 2: Scrie despre situatia pietei, precum si despre amenintari si oportunitati 

Cand iti creezi planul de marketing, este absolut esential sa iei in considerare tendintele actuale de pe piata, cum ar valoarea leului sau a monedei in care tranzactionezi, configuratia de vanzare si distributie, publicul tinta si chiar cat de mult ai vandut de-a lungul anilor. 

Aminteste-ti ca va trebui, de asemenea, sa tii cont de amenintarile si oportunitatile cu care se confrunta afacerea ta. Acestea includ datele demografice ale clientilor si noile tendinte care ar putea fi impotriva ta. Si nu uita sa te concentrezi pe exploatarea celor care lucreaza in favoarea ta. 

Pasul 3: Enumera obiectivele planului tau de marketing 

Accentul aici ar trebui sa fie obiectivul de afaceri pe care vrei sa-l atingi intr-un anumit interval de timp. Fiecare obiectiv trebuie sa fie clar. Trebuie sa descrie ceea ce vrei sa realizezi in, sa zicem, o saptamana sau o luna, chiar sase luni. Deci, asigura-te ca notezi numerele pe care vrei sa le obtii. 

Daca iti este greu sa creezi diferite obiective pentru planul tau de marketing, poti oricand sa te referit la vechile inregistrari. 

Daca afacerea ta a reusit sa pastreze un 80% din veniturile brute de la clienti in acest an, dupa parerea mea, a cauta o simpla crestere de 20% pana la 25% a activitatii este o tinta destul de realizabila. 

Din nou, planul tau de marketing trebuie sa includa si tacticile si activitatile pe care intentionezi sa le faci pentru a-ti atinge obiectivele. 

Obiective: 

  • Promoveaza articolul si poti ajunge la mai multi clienti online folosind marketingul prin e-mail sau retelele sociale. 
  • Ruleaza reclame de marketing in ziarul local. 
  • Obtineti un anunt radio intr-un post local. 

Tactici: 

  • Creaza reclame de marketing pe Facebook care vizeaza piata. 
  • Contacteaza redactiile de ziare cu privire la tarifele publicitare si rezerva un loc publicitar daca poti. 
  • Contacteaza managerul statiei de autobuz si intreaba despre plasarea unui anunt. 

Pasul 4: Stabileste un buget de marketing 

Acum ca ai strategia de marketing in vigoare, este timpul sa vorbesti despre cifre. Atata timp cat obtii o rentabilitate a investitiei, de ce nu a-i continua sa reinvestesti in marketing? 

Dar, initial, va trebui sa atribui un buget specific, astfel incat echipa ta sa stie cat de mult poate aloca pentru fiecare promovare. Regula de aur aici este sa pui cu 25% mai mult la estimarea  actuala. 

Atunci cand stabilesti un buget, asigura-te ca planifici impreuna cu oamenii care vor executa aceste activitati. Ei te vor ajuta sa obtii o cifra de baza a sumei pe care o vei aloca pentru fiecare strategie. De asemenea, iti permite sa desemnezi o persoana punctuala care va supraveghea indeaproape bugetul si se va asigura ca acesta este folosit in mod corespunzator. 

Pasul 5: Creaza un rezumat executiv al afacerii 

Desi acest lucru ar trebui sa fie plasat in partea de sus a planului tau de marketing, rezumatul executiv ar trebui sa fie ultimul lucru pe care il faci in planul tau de marketing. Acesta serveste ca o privire de ansamblu asupra continutului pe care il ai in interior. 

Pentru o citire mai usoara, asigura-te ca planul tau este scris in propozitii simple. Subliniaza cele mai critice puncte si evidentiaza-le cu culori dupa cum este necesar. 

Pasul 6: Monitorizarea performantei planului  

O campanie de marketing de succes se rezuma, in final, la cat de bine cunosti toate datele care te pot ajuta sa avansezi si sa obtii rezultate.  

Care sunt cele mai populare resurse pentru marketing digital? 

Marketingul nu inseamna doar sa pui o bucata de continut undeva si sa speri ca va produce rezultate. Trebuie sa aduni cat mai multe date si informatii si sa le analizezi pentru a fi sigur ca obtii rezultate si ca nu iti irosesti banii.  Asadar, adauga KPI-uri la fiecare activitate de marketing. 

Tipuri de strategii de marketing 

O strategie de marketing clara identifica tacticile pe care compania ta le va folosi pentru a-ti face clientii sa cunoasca, sa aiba incredere si sa cumpere de la tine.  

Daca ai creat o echipa de marketing interna, aceasta poate dori sa creeze planuri separate pentru fiecare tactica, de exemplu: 

Planurile de content marketing contureaza articolele pe care le vei scrie si le vei posta pe blog, pentru a se clasa in motoarele de cautare. Acestea pot fi construite de la luna la luna sau anual in avans. SEO este una dintre cele mai bune modalitati de a atrage trafic organic si de a  creste audienta. 

Planurile de marketing media descriu ce media vei folosi pentru a ajunge la publicul tau. Acestea ar putea fi social media, PR, SEO, PPC, televiziune, radio, podcasting sau Ted Talks, pentru a numi cateva. In agentiile de publicitate, ti se va oferi un plan media care listeaza datele de lansare/datele editorilor, costurile si termenele.  

Planurile de marketing pe retelele sociale sau un calendar de continut social arata tipurile de postari pe care le vei distribui pe parcursul unei luni.Multe companii mari au planuri anuale de marketing.  

Succesul afacerii incepe cu o strategie solida a planului de marketing 

Dupa cum am mentionat, exista multe motive bune pentru care afacerea ta trebuie sa aiba un plan de marketing. In calitate de proprietar al afacerii, trebuie sa detii strategia de marketing si sa o controlezi. Prin urmare, este vital sa te implici in scrierea planului tau de marketing. Desi poate fi o provocare sa construiesti un plan solid, este esential pentru succesul afacerii tale. Deci, fa din asta prioritate. 

 

Leave A Comment